الفما | الفبا و ما و ادبیات‎ الفما | الفبا و ما و ادبیات‎
  • خانه
  • داستان
    • داستان
    • نقد داستان
    • معرفی کتاب داستان
    • نامزدهای چهاردهمین دوره‌ جایزه‌ ادبی «واو» معرفی شدند
      نامزدهای چهاردهمین دوره‌ جایزه‌ ادبی «واو» معرفی شدند - 3 سال قبل
    • داستان ” او” | گلناز توکلیان
      داستان ” او” | گلناز توکلیان - 3 سال قبل
    • جلسه پرسش و پاسخ با «رضابراهنی»
      جلسه پرسش و پاسخ با «رضابراهنی» - 3 سال قبل
    • برف | داستانی از محمد مظاهری
      برف | داستانی از محمد مظاهری - 3 سال قبل
    دیدن همه
      دیدن همه
        دیدن همه
      • نقد ادبی
        • نقد ادبی
        • نشانه‌شناسی
        • خوانش ویدئوهایکوهای ونوس جلالوند | بردن شعر به قاب ویدئو | محمد آزرم
          خوانش ویدئوهایکوهای ونوس جلالوند | بردن شعر به قاب ویدئو | محمد آزرم - 2 سال قبل
        • گرده افشانی روایی نوشته خلیل درمنکی (نقادی‌ داستان خانه روشنان هوشنگ گلشیری)
          گرده افشانی روایی نوشته خلیل درمنکی (نقادی‌ داستان خانه روشنان هوشنگ گلشیری) - 3 سال قبل
        • اختراع دوباره‌ی تلفن: خواندیدنی، بازنام‌گذاری شعر دیداری  | دکتر لیلا صادقی
          اختراع دوباره‌ی تلفن: خواندیدنی، بازنام‌گذاری شعر دیداری | دکتر لیلا صادقی - 5 سال قبل
        • بر دیده‌ی تشنه‌ام تو دیدن باش | ترجمه شعر به تصویر | یدالله رویایی/عاطفه شفیعی راد | محمد آزرم
          بر دیده‌ی تشنه‌ام تو دیدن باش | ترجمه شعر به تصویر | یدالله رویایی/عاطفه شفیعی راد | محمد آزرم - 5 سال قبل
        دیدن همه
          دیدن همه
        • شعر
          • شعر
          • تحلیل شعر
          • معرفی کتاب شعر
          • الفما | شعری از محمد آشور
            الفما | شعری از محمد آشور - 2 سال قبل
          • الفما | شعری از فرناز فرازمند
            الفما | شعری از فرناز فرازمند - 2 سال قبل
          • الفما | شعری از روزبه حسینی
            الفما | شعری از روزبه حسینی - 2 سال قبل
          • الفما | شعری از محمد آشور
            الفما | شعری از محمد آشور - 2 سال قبل
          دیدن همه
            دیدن همه
              دیدن همه
            • هنرهای تجسمی
              • طراحی‌گرافیک
              • تصویرسازی
              • نقاشی
              • طراحی صنعتی
              • مجسمه سازی
              • عکاسی
              • کاریکاتور
              • هنر و زبان
              • هنر چیدمان
              • هنر فرایندی
              • هنر اتفاقی
              • هنر زمینی
              • هنر ویدئو
              • هنر اجرایی
              • گرافیک با ریتم جاز/مروری بر پروژه‌ی طراحی هویت بصری فستیوال آرت جاز KATOWICE | مهران سیدی
                گرافیک با ریتم جاز/مروری بر پروژه‌ی طراحی هویت بصری فستیوال آرت جاز KATOWICE | مهران سیدی - 5 سال قبل
              دیدن همه
                دیدن همه
                  دیدن همه
                    دیدن همه
                      دیدن همه
                        دیدن همه
                          دیدن همه
                            دیدن همه
                              دیدن همه
                                دیدن همه
                                  دیدن همه
                                    دیدن همه
                                      دیدن همه
                                        دیدن همه
                                      • شعر چندرسانه ای
                                        • شعر چندرسانه ای
                                        • الفما | دریا زدگی در متن/ یادداشتی از آنیما احتیاط بر «درمان دریازدگی» اثر غزل مصدق
                                          الفما | دریا زدگی در متن/ یادداشتی از آنیما احتیاط بر «درمان دریازدگی» اثر غزل مصدق - 2 سال قبل
                                        • الفما | شعر چندرسانه ای| درمان دريازدگی/ غزل مصدق
                                          الفما | شعر چندرسانه ای| درمان دريازدگی/ غزل مصدق - 2 سال قبل
                                        • الفما | شعر دیداری از  JAAP BLONK
                                          الفما | شعر دیداری از JAAP BLONK - 2 سال قبل
                                        • الفما | شعر دیداری با عنوان KULO QUASI از  JAAP BLONK
                                          الفما | شعر دیداری با عنوان KULO QUASI از JAAP BLONK - 2 سال قبل
                                        دیدن همه
                                      • معماری
                                        • معماری
                                        • نقد کتاب معماری
                                        • یادداشتی بر کتاب پرسش‌های ادراک/پدیدارشناسی معماری، دکتر  آزاده شاهچراغی
                                          یادداشتی بر کتاب پرسش‌های ادراک/پدیدارشناسی معماری، دکتر آزاده شاهچراغی - 5 سال قبل
                                        • یادداشتی بر کتاب پرسش‌های ادراک/ پدیدارشناسی معماری، به قلم دکتر محمد ضیمران
                                          یادداشتی بر کتاب پرسش‌های ادراک/ پدیدارشناسی معماری، به قلم دکتر محمد ضیمران - 5 سال قبل
                                        • بررسی آثار منتخب پیتر زومتور با رویکرد پدیدارشناسی | مرتضی نیک‌فطرت، سیده صدیقه میرگذار لنگرودی
                                          بررسی آثار منتخب پیتر زومتور با رویکرد پدیدارشناسی | مرتضی نیک‌فطرت، سیده صدیقه میرگذار لنگرودی - 5 سال قبل
                                        دیدن همه
                                          دیدن همه
                                        • سینما | تئاتر
                                          • سینما | تئاتر
                                          • الفما | امر سوم: یادداشتی درباره نمایش “رژه کور” از گروه “دگره”/ محمد آزرم
                                            الفما | امر سوم: یادداشتی درباره نمایش “رژه کور” از گروه “دگره”/ محمد آزرم - 3 سال قبل
                                          • الفما | لوح خشتی آنیما احتیاط و سینمای پرویز کیمیاوی | مبینا امیدی
                                            الفما | لوح خشتی آنیما احتیاط و سینمای پرویز کیمیاوی | مبینا امیدی - 3 سال قبل
                                          • پیرنگ های معماگون در سینمای معاصر | وارن باکلند | مهتاب صفدری
                                            پیرنگ های معماگون در سینمای معاصر | وارن باکلند | مهتاب صفدری - 3 سال قبل
                                          • نظریه، متن و اجرای پست دراماتیک | دکتر فرشته وزیری نسب
                                            نظریه، متن و اجرای پست دراماتیک | دکتر فرشته وزیری نسب - 3 سال قبل
                                          دیدن همه
                                        • موسیقی
                                          • موسیقی
                                          • تحلیل موسیقی
                                          • در انتهای مسیر، جاده می‌لغزد!/ به بهانه انتشار آلبوم جدید گروه چارتار/سیامک قلی‌زاده
                                            در انتهای مسیر، جاده می‌لغزد!/ به بهانه انتشار آلبوم جدید گروه چارتار/سیامک قلی‌زاده 5 سال قبل
                                          • چرخه موسیقی از ازل تا ابد | سیامک قلی‌زاده/آنژلا والی
                                            چرخه موسیقی از ازل تا ابد | سیامک قلی‌زاده/آنژلا والی 5 سال قبل
                                          • ماهی‌بزرگ؛ پرواز کن!/مروری بر آلبوم «داماهی» از گروه داماهی/سیامک قلی‌زاده/سینا چراغی
                                            ماهی‌بزرگ؛ پرواز کن!/مروری بر آلبوم «داماهی» از گروه داماهی/سیامک قلی‌زاده/سینا چراغی 5 سال قبل
                                          دیدن همه
                                            دیدن همه
                                          • رویدادها
                                            • رویدادها
                                            • یک رسانه فرهنگی از اصفهان برای همه ایران
                                              یک رسانه فرهنگی از اصفهان برای همه ایران - 2 سال قبل
                                            • الفما | لوح خشتی آنیما احتیاط و سینمای پرویز کیمیاوی | مبینا امیدی
                                              الفما | لوح خشتی آنیما احتیاط و سینمای پرویز کیمیاوی | مبینا امیدی - 3 سال قبل
                                            • اجرای پاشیده کاری از گلاره ریحانی و سروش کریمی نژاد
                                              اجرای پاشیده کاری از گلاره ریحانی و سروش کریمی نژاد - 3 سال قبل
                                            دیدن همه
                                          • هزار و یک شب الفما
                                            • هزار و یک شب الفما
                                            • مجموعه سخنرانی های هزار و یک شب الفما
                                            • شعراجرایی | محمد آزرم – ونوس جلالوند/ همراه با نوشتاری از محمد آزرم
                                              شعراجرایی | محمد آزرم – ونوس جلالوند/ همراه با نوشتاری از محمد آزرم - 3 سال قبل
                                            • داستان خوانی شیوا ارسطویی | از مجموعه د‌استان‌خوانی‌های جشن الفما
                                              داستان خوانی شیوا ارسطویی | از مجموعه د‌استان‌خوانی‌های جشن الفما - 3 سال قبل
                                            • داستان خوانی محمد قاسم‌زاده | از مجموعه د‌استان‌خوانی‌های جشن الفما
                                              داستان خوانی محمد قاسم‌زاده | از مجموعه د‌استان‌خوانی‌های جشن الفما - 3 سال قبل
                                            • جشن الفما: پنجشنبه ۱۷ اسفند در باشگاه اندیشه
                                              جشن الفما: پنجشنبه ۱۷ اسفند در باشگاه اندیشه - 3 سال قبل
                                            دیدن همه
                                              دیدن همه
                                            منو
                                            • خانه
                                            • داستان
                                              • داستان
                                              • نقد داستان
                                              • معرفی کتاب داستان
                                            • نقد ادبی
                                              • نقد ادبی
                                              • نشانه‌شناسی
                                            • شعر
                                              • شعر
                                              • تحلیل شعر
                                              • معرفی کتاب شعر
                                            • هنرهای تجسمی
                                              • طراحی‌گرافیک
                                              • تصویرسازی
                                              • نقاشی
                                              • طراحی صنعتی
                                              • مجسمه سازی
                                              • عکاسی
                                              • کاریکاتور
                                              • هنر و زبان
                                              • هنر چیدمان
                                              • هنر فرایندی
                                              • هنر اتفاقی
                                              • هنر زمینی
                                              • هنر ویدئو
                                              • هنر اجرایی
                                            • شعر چندرسانه ای
                                              • شعر چندرسانه ای
                                            • معماری
                                              • معماری
                                              • نقد کتاب معماری
                                            • سینما | تئاتر
                                              • سینما | تئاتر
                                            • موسیقی
                                              • موسیقی
                                              • تحلیل موسیقی
                                            • رویدادها
                                              • رویدادها
                                            • هزار و یک شب الفما
                                              • هزار و یک شب الفما
                                              • مجموعه سخنرانی های هزار و یک شب الفما
                                            loading...
                                            صفحه اصلی موسیقی در انتهای مسیر، جاده می‌لغزد!/ به بهانه انتشار آلبوم جدید گروه چارتار/سیامک قلی‌زاده
                                            در انتهای مسیر، جاده می‌لغزد!/ به بهانه انتشار آلبوم جدید گروه چارتار/سیامک قلی‌زاده

                                            در انتهای مسیر، جاده می‌لغزد!/ به بهانه انتشار آلبوم جدید گروه چارتار/سیامک قلی‌زاده

                                            در: می 31, 2016در: موسیقی
                                            چاپ ایمیل

                                             به بهانه انتشار «جاده می‌رقصد»؛ آلبوم جدید گروه چارتار

                                            سیامک قلی‌زاده

                                            چارتار 01

                                            در انتهای مسیر، جاده می‌لغزد!

                                            کمتر گروهی در ایران این میزان از اقبال را داشته که با دو «سینگل ترک» در بین عامه مردم شناخته شود. چارتار بی‌آنکه هیچ کدام از اعضایش شناخته شده باشند یا حتی اسمی از آنها برده شود و البته بدون هیچ تبلیغاتی به گروهی پرطرفدار تبدیل شد. نخستین آلبوم آنها هم اواخر سال 1392 به بازار آمد و میان پرفروش‌ترین آلبوم‌های سال بعد جای گرفت. آنها توانستند رکورد سرعت بلیط‌فروشی کنسرت را هم جابه‌جا کنند. این حجم موفقیت در چنین بازه زمانی کوتاهی شاید برای برخی از همکارانشان هم حسادت برانگیز بود.
                                            واقعیت اما نشان می‌دهد، آنها بیش از حد انتظار خودشان طرفدار پیدا کردند و به سرعت محبوب شدند؛ که دلایلی غیر از توانایی هم دارد. دلایلی اجتماعی که در یک دوره زمانی خاص معنا پیدا می‌کند. شاید اگر در زمان دیگری همین آثار را منتشر می‌کردند با این موفقیت روبه‌رو نمی‌شدند. به هرحال تاثیر شرایط اجتماع در میزان فراگیر شدن یا نشدن آثار هنرمندان همیشه وجود دارد و بررسی این عامل در موفقیت چارتار نیاز به چهارچوب جامعه‌شناسی و یک تحقیق مستقل دارد. چندی پیش چارتار در اوج محبوبیت، آلبوم دوم خود «جاده می‌رقصد» را منتشر کرده است. اما تعدادی از مخاطبان جدی موسیقی هم با گروه سر سازگاری ندارند؛ حتی موسیقی چارتار را با آثار پاپ بی‌کیفیت مقایسه می‌کنند و اتفاقاً همین را دلیلی بر پر طرفدار شدن آنها می‌دانند. شاید پر هم بیراه نباشد اگر بگوییم انتقاداتی در مورد سطح کیفی موسیقی چنین گروه‌هایی مطرح می‌شود که درست به نظر می‌رسد اما چهارچوب و دلیل آنها مشخص نیست و در واقع فقط انتقادی است برای انتقاد.

                                            1. از هر زاویه که به این گروه نگاه کنیم فعالیت‌شان برای موسیقی کشور سودآور بوده است. درست زمانی که موسیقی پاپ (جریان اصلی پاپ) چیزی جز تکرار خودشان نداشتند، چارتار یک پکیج جدید از موسیقی پاپ ارائه می‌دهد. این که موسیقی چارتار چه اسمی داشت و دارد، محل اصلی بحث نیست. استفاده‌کردن از نام‌هایی  چون فیوژن، تلفیقی و آلترنیتیو جایگاه بالاتری به چارتار و هیچ گروه دیگری نمی‌دهد. شاید مناسبترین کلمه برای توصیف چارتار همان «پاپ» باشد که در بردارنده پاپیولار بودن موسیقی گروه و میزان مخاطبشان است. همچنین از نظر شاخصه‌های موسیقی نزدیکی بیشتری به موسیقی پاپ دارند. این پکیج شاید ضعف‌هایی دارد و قرار هم نیست تمام موسیقی‌هایی که در ایران تولید می‌شود، بهترین کیفیت را داشته باشد. در واقع هر گروهی با توجه به کارکرد و مخاطبش باید در جایگاه خودش بررسی شود.
                                            2. چارتار با توجه به میزان بالای مخاطبانش، یک گردش مالی قابل توجه به موسیقی ایران اضافه می‌کند. آلبومشان در سایت «بیپ تونز» فروش خوبی دارد؛ نسخه‌های فیزیکی‌شان مورد استقبال قرار می‌گیرد و بلیط کنسرت‌هایشان هم در زمان کوتاهی به فروش می‌رسد. همین تراکنش‌های بالا به مرور زمان به  موسیقی ایران کمک می‌کند و «منشا خدمات» خواهد شد.
                                            3. پرطرفدار شدن چارتار و گروههایی مانند آنها در واقع کمک می‌کنند تا سمت و سوی جریان اصلی موسیقی پاپ در ایران تغییر کند و جریانی قبلی که به تکرار مکررات افتاده بود کم کم به حاشیه رانده شود. حتی شاید آنها هم فکری به حال خود بکنند و مجبور شوند که کالای موسیقیایی جدیدی تولید کنند تا در بازار رقابت باقی بمانند. حتی منتقدان سر سخت چارتار هم قبول می‌کنند که آنها «یک پله بالاتر از رقبای قبلی پاپ خود» هستند؛ درست به همین دلیل است که بررسی پارامترهای موسیقایی این گروه هم ضروری می‌شود.
                                            4. محتوای ترانه‌هایشان هیچ تفاوتی با گروه‌های سطح پایینتر ندارد و اکثراً عاشقانه هستند. آنها ترانه را در فرمی امروزی و زیباتر ارائه می‌دهند. بعضی از تکنیک‌های شعری هرچند ساده برای مخاطبان حس پیچیدگی ایجاد می‌کند و در واقع کشف همین نکات به شنونده لذت جدیدی می‌دهد. هم‌آنهایی که همیشه با ترانه‌های واضح و سطحی رو به رو بوده‌اند حالا از شنیدن مفاهیم قبلی در یک لباس زیباتر خوشنود می‌شود. اما فراموش نکنیم در موسیقی پاپ ترانه‌های عاشقانه همیشه پرطرفدارترین هستند و وقتی بیانی تغزلی و حتی سرراست داشته باشند ماندگاری هم پیدا می‌کنند؛ همانطور که ترانه «نیاز» با خوانش فریدون فروغی با گذشت چهل سال هنوز هم میان بیشتر مردم و حتی مخاطبان خاص موسیقی طرفدار دارد. البته چنین مثال‌هایی نشان می‌دهد یک ترانه مردمی و ماندگار در موسیقی پاپ نیازی به پیچیده‌بودن سطحی ندارد.
                                            5. تنظیم و صدا دهی در آهنگ‌های چارتار نزدیک به موسیقی الکترونیک و ملودی‌ها بیشتر نزدیک به موسیقی سنتی است. این کار را جوانی به نام «محمود شریکر» با کیفیت بسیار بالاتر انجام می‌دهد اما هنوز شناخته شده نیست. صداهایی که چارتار برای ارائه موسیقی الکترونیک به کار می‌برد دقیقاً همان‌هایی است که خوانندگان پاپ قبلاً هم استفاده می‌کردند و در این زمینه هیچ تفاوتی در کارشان وجود ندارد. تنظیم آهنگ‌ها با اینکه نگاهی جدید در موسیقی پاپ به حساب می‌آید، اما در پایین‌ترین سطح موسیقی الکترونیک است. در زمینه موسیقی الکترونیک کسانی مثل سیاوش امینی و عطا ابتکار در ایران فعالیت می‌کنند که درک درستی از این موسیقی دارند و مثال خوبی برای تولیدات استاندارد هستند. در واقع چارتار تنها قسمت محدودی از موسیقی الکترونیک با محوریت ریتم را استفاده می‌کند و هیچ گاه این روند کامل نمی‌شود. برای مخاطب اما، پکیج چارتار مهم است. اصولا شنونده اصلی این موسیقی آن را کلی در نظر می‌گیرد و دقت خاصی به ملودی و تنظیم ندارد. در واقع حال و هوای کلی آهنگ را پسند می‌کند و به جزئییات موسیقیایی توجه خاصی ندارد.

                                            چارتار 02

                                            6. حال و هوای تمام آهنگ‌های چارتار نزدیک به هم است. شاید تنها تفاوت در اسلو یا ترنس بودن قطعات باشد. در مجموع دو آلبوم، تنها آهنگ «کلاغ» است که تنظیمش کمی متفاوت می‌شود. کسانی که مخاطب اصلی چارتار نیستند شاید تمام آهنگ‌های چارتار به نظرشان یکسان باشد. دلیلش هم فضای نزدیک تنظیم‌ها و جنس صدای خواننده است. خواننده‌ای که بهترین اتفاق ممکن برایش افتاد؛ چرا که اگر در موسیقی سنتی فعالیت می‌کرد شاید هیچگاه به چنین موفقیتی نمی‌رسید. گروه، ملودی‌های تاثیرگذاری ندارد که در ذهن بماند. در خوانش اشعار هم تاکید روی کلمات وجود ندارد و خواننده شعر را پشت سر هم و بدون تاکید معنایی روی کلمات می‌خواند. شاید از طرفداران پروپا قرص آنها هم که بپرسیم تنها چیزی که بیاد می‌آورند و زمزمه کنند این عبارت‌ها است: «باراااان تویی…»، «مرااا به خاطرت نگه دار…» یا «ایمان من در حلقه هندسه اندام توست». البته هیت شدن این ترانه‌ها در یادآوری تاثیر مستقیم دارد.
                                            7. چارتار در آلبوم جدیدشان هیچ پیشرفت و تغییر خاصی نکردند. البته شاید آنها فکر می‌کنند سبک خود را پیدا کردند و به عمد این روند را بدون ریسک ادامه دادند. اما با گذشت چند ماه از انتشار آلبوم می‌توان دید که آلبوم آهنگ هیت ندارد. اگر این آلبوم را قبل از باران تویی منتشر می‌کردند این بار جاده می‌رقصد جریان ساز و قطعاتی از همین آلبوم برجسته می‌شد. حالا اما گوش مردم با این سبک و سیاق آشناست و این خود دلیلی بر هیت نشدن قطعات است. چارتار باید سعی کند به تکرار نیفتد و روند یادگیری را متوقف نکند تا همراه با گروه‌های مشابه دیگری که این روزها پرطرفدار هستند؛ نقش پلی برای عبور از وضعیت زرد موسیقی پاپ را بازی کنند.
                                            8. با وجود تمام ویژگی‌های مثبت و پارامترهایی که بیان شد، بسیاری از مخاطبان موسیقی سراغ چارتار نمی‌روند. همینطور کارشناسان موسیقی نظر مثبتی نسبت به موسیقی چارتار ندارد. در واقع دلایل اصلی این موضوع لابه‌لای مطالب بالا گفته شد. چارتار گروهی پرطرفدار و سودمند برای موسیقی ایران است اما نباید فراموش شود که در رابطه با بیشتر المان‌های موسیقیایی دچار ضعف شدید است. یک مخاطب حرفه‌ای و یا کارشناس از منظر زیبایی شناسانه به موسیقی نگاه می‌کنند و درگیر بازی‌های شعری ساده یا حتی سوز نوستالژیک صدای خواننده نمی‌شوند. اصولا پدیدها‌ی به نام سلیقه تا حد زیادی با توجه به دانش و نگاه زیبایی‌شناسانه افراد به وجود می‌آید. حال سلیقه طیف گسترده‌ای از مخاطبان، این گروه را پس می‌زند. همین امر نشان می‌دهد داشتن مخاطب زیاد و المان‌های موسیقی پاپ؛ نمی‌تواند موفقیت هنری و خلاقیت اثر را تضمین کند. برای اینکه چارتار بتواند این طیف را با خود همراه کند راه بسیار دشوار و شاید نشدنی در پیش دارد؛ البته شاید علاقه‌ای هم به این کار نداشته باشند.

                                            منبع:
                                            روزنامه اعتماد، شماره 3356</