جوان است، آگاه و جستجوگر. اندیشه وی قد کشیده و دارد سمت دیدن امر دیگر میرود. سیال است و از ماندن هراسان. سر در امروز دارد ولی فراخوانی تاریخ و زیست انسان را در آثارش میتوان شناسایی کرد. جسارت وی در متریال، فرم و محتوی آثار؛ نویدبخش ظهور هنرمندی است که میتواند آگاهانهتر در اکنون زندگی کند و آثار تاثیرگذار و ماندگاری را برجا گذارد. ببینیم ذهنشلیکشدهی او تا و به کجا میرسد.
آبان صالحی ـــ متولد 1367 فارغالتحصیل مجسمهسازی دانشگاه تهران 2 نمایشگاه گروهی خانه هنرمندان 1391/1392 نمایشگاه گروهی طراحان آزاد 1392 نمایشگاه گروهی موزه هنرهای معاصر اهواز 1392 راه یافته به بینال شهری 1394 منتخب جشنواره ورسوس 1394
رانه… غریزهای آزاد در آشیانه ذهن…
طراده هستی بر اقیانوس ذهن بیامان و پیوسته به پیش میتازد و بر هر کرانهای که لنگر اندازد باز بر حراکمندی خویش واقف است. هرگز ایستایی را برنمیتابد و هر کجا که حصاری بیابد آن را درمیشکند زیرا وجود خویش را در پویشی بیمقصد باز مییابد… و اینجا… رانه غریزه نیازوار سیریپذیر نیست. رانه حرکت در مسیر اهداف سودآور نیست، رانه اراده یافتن مقصدی در سرای هنجارهای پر زرق فرهنگ نیست. رانه شکایت از رنج و لذتهای زود گذر هم نیست… رانه غریزهای آزاد است که در پیله طرحواره ذهن انسان آشیانه ساخته و آنقدر در حصارها و تاریکی ذهن غوطه میخورد تا طبل رهایی از تنگنای ژرفاندیش وجود نواخته شود و آنگاه بیامان مانند توسنی سرکش طغیان کند و با بالهای یافته از درک تراژدیهای برخواسته از پیله خویش دیوارهای ذهن را درشکند و به رهایی بیمقصد پر میکشد.
دکتر معین کمالی روانکاو – مدرس و پژوهشگر روانشناسی
صالحی از وسوسهی خود در جهت کشف؛ تملک و جستجوی فضا چشمپوشی نمیکند که حتی نقطه دیدهای نامتعارفی را از منشا نور جهانش به ما پیشنهاد میکند. این ساختار فرضی نوری گرچه محدودهای از فضا را متبادر میکند ولی فضا فقط در پرواز میان نقطه قابیلت درک دارد. اینجاست که او با شکستن بعدهای متدوال مخاطب را فریز میکند و پرندهوار سیاحت حجمش را میسر میکند.
مهران سیدی
عضوی از خانوادهی آقای صاد ونوس گرفتار و واژگون در انتظار سرنوشت است
من؛ مکث یک گلوله
بسیار بعید مینماید که هنرمندی بتواند در چنین ابعاد کوچکی یعنی 25*35؛ یکی از بزرگترین رویدادهای زیست یک انسان ــــ مرگ ــــ را چنین تلخ؛ لمسشدنی پیش چشم بگذارد. صالحی مانند یک باستانشناس، فارغ از هرقضاوتی به درون جسمیت مرگ قدم میگذارد و با نشاندادن لحظه رخداد دست مخاطب را رها میکند تا سنگینترین لحظات را تجربه کند. انتخاب هوشمندانه متریال سرامیک امکان مضاعفی در اختیار هنرمند قرار داده که وقوع مرگ را در مکث چشمان میسر کند.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
Δ
تمامی حقوق برای نشریه الفما و استودیو خلاقیت و ارتباطات بصری ویرا (www.veeradesign.com) محفوظ است . هرگونه استفاده از محتوی سایت: متن ها، تصاویر، آثار هنری فقط با اجازه رسمی از الفما و صاحب اثر مقدور است.