پریدن به روایت رنگ (داستان بلند) نوشته: لیلا صادقی طرح جلد: سپیده شمالی ناشر: نقش جهان/ انتشارات خوارزمی (1393) قیمت: 9000 تومان
این اثر همانند دیگر آثار صادقی از طرح روی جلد آغاز میشود و خواندن داستان با خوانش جلد کتاب آغاز و پایان مییابد. این کتاب دارای دو طرح جلد، یکی طرح روی جلد و دیگر طرح زیر جلد است که این دوگانگی با درونمایه داستان در تطابق است. نقاشیهای مورد استفاده در طرح جلد اثری از عباس بلوکیفر، روی جلد تصویری از فرهاد و پشت جلد، تصویری از شیرین و همراهانش دیده میشود، درصورتی که رمان به روایت زن داستان است. درواقع در طرح روی جلد، شیرین به عنوان زن راوی داستان به پسزمینه و به پشت جلد کتاب رانده میشود، درصورتی که زاویه دید داستان مربوط به اوست که این خود، بخشی ناگفته از داستان را شکل میدهد.
طرح زیر جلد با نقاشی وسط قاب (اثر جواد عقیلی) نیز به عنوان بخشی از رمان، کاملکننده طرح روی جلد و متن اثر است، بدینگونه که زن قاب گرفتهشده در وسط جلد، زیر یک جلد دیگر (تصویر قبلی) پنهان شده است و خواننده برای دیدن آن باید کاور روی کتاب را بردارد، در غیر این صورت تصویر این زن را نمیتواند ببیند. به پس رانده شدن زن از نگاه خواننده، در هماهنگی با درونمایه اثری است که همه راویان آن زن هستند، اما روایت آنها و زاویه دید آنها معطوف به مردی است که هسته مرکزی داستان است. مردی که از او میگویند و او در داستان هیچ صدایی ندارد، اما گویا بلندترین صدای داستان از آن اوست. داستان به صورت چند روایت موازی و تودرتو پیش میرود و شخصیت مرکزی در ظاهر زنی است که به صورت زنهای دیگری در دوران متفاوت، مانند شیرین، زن لوط و غیره تکثیر میشود. همچنین این زنها نقشهای اجتماعی متفاوتی را ایفا میکنند، از جمله زنی نقاش، زنی خانهدار، زنی اسطورهای و زنی خیالی که گویا این زنها بخشی از تاریخ زن بودن را روایت میکنند. روایتهای داستانی در تلاقی با روایتهای داستانهای دیگری قرار میگیرند و از لحاظ زمانی و مکانی در چند بعد متکثر شکل میگیرند. در نقطه آغاز داستان، زن نقاش در حال کشیدن تصویری از شیرین، زنی اسطورهای است که در پایان داستان تصویر این زن اسطورهای از هم متلاشی میشود و قاب زیر جلد کتاب همانند تصویر هر یک از زنها از چهره تهی میشود و در تعلیقی ابهامگونه بیسرانجام میماند. ساختار کار بر سه بخش تقسیم میشود که هر بخش به نام رنگ مکمل رنگ زمینه صفحه است: فصل آبی (زمینه نارنجی)، فصل زرد (زمینه بنفش) و فصل قرمز (زمینه سبر). نام فصلها به رنگ خاکستری پررنگ نوشته شده که نمادی از خنثی بودن فرد در برابر رنگ زمینه به مثابه اجتماع است، چرا که خاکستری به رنگ مکمل زمینه دیده میشود، بی آنکه به واقع و در ماهیت به آن رنگ باشد.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
Δ
تمامی حقوق برای نشریه الفما و استودیو خلاقیت و ارتباطات بصری ویرا (www.veeradesign.com) محفوظ است . هرگونه استفاده از محتوی سایت: متن ها، تصاویر، آثار هنری فقط با اجازه رسمی از الفما و صاحب اثر مقدور است.